1887-89
yılları arasında Fransız Devrimi’nin 100. yıl kutlamaları için inşa edilen Eyfel
Kulesi, sanat eseri midir sorusuna verdiğim pek çok cevaptan sadece “Eyfel Kulesi
bomboş Fransız ruhudur. Karnavaldan karnavala kusar oysa.” tespitimle başlıyorum
yazıma.
Yapıldıktan sonra şehrin mimari dokusuna zıt bir görüntü oluşturduğu
için sürekli eleştirildi. Kule, yapıldığı dönemin ileri gelen sanatçıları
tarafından başlatılan bir kampanyayla yıkılmak istenmişti. Yıkılmadı. Eyfel, yapılırken sadece 20 yıl
için izin alınmıştı ve süresi dolunca sökülecekti. Sökülmedi.
Daha
ilginci, Ağustos 1944’te İtilaf Devletleri Paris’e yaklaştıklarında, Hitler,
Paris askeri ataşesi General Dietrich von Choltitz’e şehri ve kuleyi yok etmesi
emrini verdi. Fakat General Choltitz Eyfel Kulesi’ni kıyamadığından yıkmadı. Eyfel,
güzelliğiyle değil, bomboş bir çerçeve gibi hikayesiyle yaşıyor. Postmodern
sanat işte budur. Almanya’nın Fransa’yı işgal günlerinde Adolf Hitler kuleyi
yıktıramadı ama çok daha büyük bir iş yaptı: 1940’ta Almanya’nın Fransa’yı
işgalini bir fotoğrafla kodladı. İşgalden önce Fransızlar tarafından asansörün
kabloları kesildiği için Hitler tepeye merdivenle çıkmak zorundaydı. Bu yüzden
Hitler aşağıda, Eyfel’i arkasına alıp poz vermekle yetinmişti. Birkaç Nazi
askeri tepeye kadar tırmanıp Gamalı Haç’ı oraya asmışlardı. Fakat bayrak çok
büyüktü. Birkaç saat sonra uçup giden bu büyük bayrağın yerine daha küçük olanı
asıldı. Kısa süre sonra bir Fransız da çıkıp yerine Fransa bayrağını astı.
Hitler, Eyfel’e çıkıp Paris’i arkasına alarak fotoğraf çekilseydi, Almanya’nın
Fransa’yı işgal yılları başka Hitler fotoğraflarıyla da kalıcılaşacaktı.
Hitler, Fransa’yı, başkenti Paris’i ele geçirmişti ama Eyfel’i değil diye ezik
bir espri vardır. Hitler Eyfel’in önünde Nazi işgalinin Fransa üzerindeki
etkisinin belki de en büyük sembolik görüntüsü olan fotoğraflar çekildi. Hitler
böylece yıkmakla yükleyeceği anlamdan daha olumsuz bir anlam giydirdi Eyfel’e.
Eyfel
fotoğrafını çekilirken Hitler, sol yanına en beğendiği mimarlardan Albert Speer’i
aldı, sağına da heykel traş Arno Breker’i, iki sanatçının ortasında, kuleyi de
arkalarına alarak işgal pozunu verdi. Fotoğrafçı tabiî ki Hitler tutkunu ve
Nazi Partisi üyesi Nazi Partisi’nin yayın organlarında ve propaganda
metinlerinde imzası olan ünlü fotoğrafçı Heinrich Hoffmann’dı.
Eyfel
fotoğrafında Hitler, iki sanatçı arasında dururken, muzaffer bir komutan olarak
ne kadar ince ruhlu olduğunu göstermek istiyordu. Bu fotoğraf, Almanların
Fransa’ya medeniyeti, kültürü ve sanatı götürdüğünü iddia ediyor.
İstiklal Marşı’mızda
boşuna “Medeniyet dediğin tek dişi kalmış canavar!” demiyor milli şairimiz
Mehmet Akif.. Amerika da Irak’a demokrasi getirmek için girmedi mi?
Berlin,
Paris, Londra, Washinton, Moskova ve Pekin’i bir gün İlay-ı Kelimettulah için
fethedecek İslam devleti başkanı, eminim ki ne böyle fotoğraflar çekilme
hevesine düşecek, ne de “Sizi medenileştirmeye geldik!” diyecek.
Güvenlik, adalet,
barış ve huzur götüreceğinden İstanbul’un fethinde olduğu gibi bu ülkelerin
halkları bayram sevinci yaşayacaklar ve başkanımızı çiçeklerle karşılayacaklar.
http://www.haber7.com/yazarlar/mustafa-yurekli/1320105-baskanimiz-hitler-gibi-eyfelde-fotograf-cekilir-m
http://www.haber7.com/yazarlar/mustafa-yurekli/1320105-baskanimiz-hitler-gibi-eyfelde-fotograf-cekilir-m
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder